Aanvraag informatie

Vul je gegevens in of bel direct:
088 - 44 66 700 . 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Slide thumbnailCallebaut veiligheid

Oog voor elkaar bij ’s werelds grootste chocoladefabriek

Barry Callebaut maakt chocola
van veilig gedrag

Positieve insteek zet aan tot veilig gedrag

Voor de medewerkers van ’s werelds grootste chocoladefabriek, Barry Callebaut, is het vanzelfsprekend onveilige situaties te voorkomen of verhelpen. Om hen te stimuleren dit soort situaties te melden, ontwikkelde UP een campagne voor gedragsverandering. Hiervoor kregen medewerkers steeds wisselende posters op de werkvloer te zien met daarop een dankbare collega. UP koppelde deze positieve ‘awareness campagne’ aan de trainingen. Zo haalt Barry Callebaut de drempels bij medewerkers weg om onveilige situaties te melden.

In opdracht van

Barry Callebaut

Rob Stuurop

Rob Stuurop, HSE Manager EMEA, Barry Callebaut Group

De creativiteit en professionele samenwerking met UP heeft geresulteerd in een Europese campagne die qua look en feel perfect past bij ons bedrijf.

Callebaut collegas

Nul bedrijfsongevallen op de werkvloer

Dat vraagt om een betere veiligheidscultuur, te beginnen bij bewustwording van de veiligheidsprincipes. Want door jarenlange routine liggen ‘gemakzucht’ en ‘foutjes’ al snel op de loer. Barry Callebaut vroeg UP mee te denken over het creëren van een positief klimaat waarin medewerkers elkaar corrigeren en ze het belangrijk vinden om fouten bij leidinggevenden te melden.

Van regel naar gewoonte

We kozen ervoor te focussen op een positieve feedbackcultuur. Dat is voor Barry Callebaut een goede manier om aan nieuwe gewoontes te bouwen. Voor de herkenbaarheid zijn Barry Callebaut medewerkers ingezet. Zij laten zien wat het positieve gevolg is van veilig gedrag door hun collega’s.

“Bedankt dat je mij helpt iedere dag veilig thuis te komen!”

Callebaut Chocolademok
Callebaut buddy

Verhalen van eigen medewerkers

Elke twee maanden hangt er een nieuwe poster op de werkplek over het voorkomen van een ongeval. Tijdens het werkoverleg wordt het verhaal achter de poster besproken en gaat het team hierover met elkaar in gesprek. Directe vragen als “Hoe geef jij zelf feedback?” en “Hoe alert ben jij als het gaat om veiligheid?”, zetten de medewerkers aan zélf na te denken over hun eigen gedrag.

Het resultaat is een positieve feedbackcultuur waardoor het aantal veiligheidsincidenten drastisch is verminderd.

Credits

Verantwoordelijk Barry Callebaut

Korneel Warlop, Rob Stuurop

Account

Ster Hutten

Art director

Thomas Meddens

Ook interessant voor jou?

Hooked on Learning | 10 december 2019

Hooked on Learning 10 december 2019

/
Aan jou als L&D'er de taak medewerkers aan het leren te krijgen én houden. Wat kun je doen om je collega's warm(er) te maken voor e-Learning, het blended learning traject of het Learning Management Systeem?
Communicatie Stage uitgelicht

Afstudeerstage Communicatie (WO)

/
UP zoekt een stagiair Communicatie (WO). Ga jij afstuderen en zoek je nog een mooie opdracht? Kijk snel of dit wat voor je is.
Stagiair multimedia design

Vacature: Stagiair Multimedia Design

/
Je volgt een opleiding in de richting 'multimedia design'. Of je dat op HBO of MBO niveau doet, is voor ons niet doorslaggevend.