Aanvraag informatie

Vul je gegevens in of bel direct:
088 - 44 66 700 . 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VR Opsporingsambtenaren

Ontdekkingsreis VR voor Opsporingsambtenaren

Met Virtual Reality huiszoekingen oefenen

Wat is de toegevoegde waarde van Virtual Reality (VR) voor de leeractiviteiten van Opsporingsambtenaren? Met deze vraag van een overheidsinstantie ging UP learning aan de slag. Lees hier de inzichten die deze ontdekkingsreis opleverde.

Wat gaat VR betekenen?

Virtual Reality (VR) is een veelbelovende nieuwkomer in het veld van leermethodes. Een overheidsinstantie vroeg UP als reisleider bij de ontdekkingstocht naar de toegevoegde waarde hiervan. Geen geheel verzorgde luxe vakantie, maar lekker zelf met de handen in de modder en het zweet op de rug. Men wilde ontdekken wat de verschillende vormen zijn en zelf ervaren wat het ontwikkelen van VR betekent, in tijd, expertise, geld en technische middelen.

De ontdekkingsreis

We deelden de ontdekkingsreis op in verschillende fasen. Zo hadden we richting, maar nog geen compleet beeld van de eindbestemming. We vermeden de snelwegen en dwongen onszelf ook de onontgonnen gebieden te ontdekken.

We startten vanuit het door UP geschetste beeld van de huidige stand van zaken en toekomstperspectieven van Virtual Reality. In een brainstormsessie bespraken we de toepassingsmogelijkheden. En zo kwamen we tot een gezamenlijke keuze voor een case. Ook kozen we voor het leveren van een ‘minimal viable product’ (een levensvatbaar product) voor opsporingsambtenaren. In een serie bootcamps gingen we met betrokkenen aan de slag om het ‘MVP’ uit te werken. Tot slot evalueerden we of de initiële vraag werd beantwoord.

Een huiszoeking als eindbestemming

Het eindresultaat van de reis is een 360° Interactieve Video, waarin opsporingsambtenaren zelfstandig een huiszoeking uitvoeren. De training start met een introductie in de briefingkamer. Hier leer je hoe de interacties in VR werken en wat er van je wordt verwacht tijdens een huiszoeking. Nadat je gewend bent geraakt aan de VR, begint het echte werk: de huiszoeking. Eerst word je aan de deur geconfronteerd met een boze bewoonster die je niet binnen wil laten. Wat doe je? Lukt het je om op de juiste manier te reageren, dan laat ze je binnen. En eenmaal binnen krijg je de opdracht om de keuken en woonkamer te doorzoeken. Waar moet je op letten? Vind je de ‘hotspots’? En wat doe je als je iets verdachts hebt gevonden?

Wat we ontdekten

Uit deze ontdekkingsreis bleek de kracht van een VR-training voor huiszoekingen te bestaan uit:

  • Leren omgaan met emoties

    Het maakt nogal wat in je los als een boze bewoonster van een verdacht pand zo vlak voor je neus en ‘als in het echt’ tegen je staat te schreeuwen. Dit effect is met 360° Interactieve Video vele malen groter dan met hetzelfde beeld op een plat scherm. Daardoor is vergelijkbaar aan het werken met ‘live’ acteurs. Een bijkomend voordeel is dat je video kan pauzeren voor directe feedback zonder dat je de ‘immersie’ (betrokkenheid) breekt. Acteurs verliezen namelijk een gedeelte van hun geloofwaardigheid als je tijdens een ‘live’ training pauzeert voor feedback.

  • Zelfstandig te volgen

    Een VR training volg je zelfstandig op het moment dat het jou uitkomt. Je bent dus niet afhankelijk van de agenda van acteurs en een specifieke locatie om te oefenen.

  • Het is een goede voorbereiding

    Doordat je oefent als ‘in het echt’ ben je goed voorbereid op de praktijk of het vervolg van de training. Doordat je al een praktijksituatie hebt ervaren, is het makkelijker om de theorie te plaatsen. Bovendien onthoud je beter wat je hebt geleerd.

  • Jezelf ruimtelijk inleven

    Ook het doorzoeken van het huis zelf is met 360° Interactieve Video gedaan. Op deze manier blijft de opsporingsambtenaar vanaf het ‘aanbellen’ in dezelfde omgeving en gaat in stappen naar een volgende scene. Maar omdat de interactie via video beperkt is, je kunt bijvoorbeeld niet alles wat je ziet oppakken, voelt de huiszoeking onnatuurlijker aan in vergelijking met een VR-wereld waar je doorheen ‘loopt’. Want dan kun je kasten openen, wapens of geldt pakken, etcetera.

  • Acteurs, locaties en op een zelfde manier trainen

    Andere voordelen van trainen via VR zijn dat je niet telkens acteurs in hoeft te huren, fysieke locaties hoeft in te richten of moet zorgen dat instructeurs ‘live’ aanwezig zijn. Bovendien weet je zeker dat iedereen op eenzelfde manier wordt getraind en kun je hun ontwikkeling makkelijk vergelijken.

Opleidingskundige: “We ontdekten dat Virtual Reality nieuwe deuren opent. Doordat we nu ervaring hebben met huiszoekingen, weten we wat wel en wat niet werkt.”

Conclusie: kies zorgvuldig je leerdoel

Zoals bij elke training is het vaststellen van het leerdoel de belangrijkste stap. Doe dit zorgvuldig. In deze case zitten twee leerdoelen die, in een ideale situatie, om twee verschillende leermiddelen vroegen:

  1. Opsporingsambtenaren moeten leren om een emotionele situatie onder controle te houden. Voor het omgaan met emoties, zoals in de geval de boze bewoonster, is 360° interactieve video het meest geschikt.
  2. Opsporingsambtenaren moeten leren zoeken volgens protocol. Voor dit leerdoel is VR het meest geschikt, omdat je je op een natuurlijke manier door de ruimte kunt verplaatsen. Om te leren zoeken, wil je volledig vrij zijn om de hele ruimte te bekijken, kasten te openen en pakken wat er zich in de ruimte bevindt.

Beide leerdoelen vragen om een andere aanpak (360° Interactieve Video versus VR). Combineer je deze twee leerdoelen in één training, dan wordt het al gauw complex. Het is dan lastig te bepalen wanneer je alle leerdoelen hebt behaald. In dit geval: omgaan emoties én het zoeken volgens protocol.

Tip

Bekijk per leerdoel welk leermiddel het meest geschikt is. Vaak zal een leerdoel op een aantal manieren bereikt kunnen worden, maar het ene leermiddel zal effectiever zijn dan het andere.

360° Interactieve Video voor omgaan met emoties

VR interactieve video uitgelicht

De boze klant in de supermarkt

Om situaties onder controle te houden, is interactieve 180° video een goede oplossing (360° is zeker niet altijd beter). De emotie van de situatie komt met dit medium echt tot z’n recht. Om de productiekosten realistisch te houden, is een lineaire verhaallijn aan te bevelen. Een goed voorbeeld van een vergelijkbare VR-ervaring is een training voor supermarktpersoneel. Hiermee kan een nieuwe medewerker bijvoorbeeld tijdens zijn of haar onboarding in oefenen op de interactie met een boze klant.

Leer de emotie van een klant in goede banen leiden

3D VR voor ruimtes

KLM Catering Services VR

Vliegtuigkeukens lossen en laden

Voor het tweede leerdoel is een VR-training zoals die met KLM Catering Services is ontwikkeld meer geschikt. Hierin is een interactieve vliegtuig galley (keuken) in 3D nagemaakt. Met een controller laad en los je containers, open je ze en sluit ze af. Dit geeft je de vrijheid voor interactie en het geven van feedback bij handelingen. Deze manier is ook ideaal om toe te passen op het leren zoeken volgens protocol.

Galley training KLM Catering Services

Ook interessant voor jou?

Vacature Technical Consultant Servicedesk | UP learning

Technical Consultant Servicedesk (junior)

/
Je bevindt je op het snijvlak van e-Learning content en leertechnologie. Samen met het UP-ontwikkelteam draag je bij aan leeroplossingen met impact en zorg je voor maximale klanttevredenheid.
Onboarding checklist

Onboarding checklist

/
5 x JA op deze checklist? Dan is jouw Onboardingprogramma voor nieuwe medewerkers helemaal up-to-date. Een andere score? Dan is de Onboarding workshop misschien iets voor jou.
Vacature gele achtergrond uitgelicht

Vacature Learning Consultant (Learning Solutions & Technology)

/
- ON HOLD - Werken op het snijvlak van creatieve leeroplossingen en leertechnologie? Vertaal je graag 'de droom' van de klant naar een passende leeroplossing met impact? Kijk dan snel of deze vacature je past.