Aanvraag informatie

Vul je gegevens in of bel direct:
088 - 44 66 700 . 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Nibud

wat en hoe ze willen leren

Kwetsbare doelgroepen kiezen zelf

Omgaan met geld, leer je van het Nibud

Omgaan met geld leer je van het Nibud

Kwetsbare doelgroepen kiezen zelf wat en hoe ze willen leren

Hoe je verantwoord omgaat met geld? Daar weten ze bij het Nibud als onafhankelijk kennis- en voorlichtingsinstituut over de huishoudportemonnee alles van. Voor kwetsbare groepen ontwikkelde het Nibud een klassikale training ‘Omgaan met geld’. Gemeenten, welzijnsorganisaties en budgetcoaches bieden deze aan, of verplichten ze. En ook het Ministerie van Justitie zet de training in om gevangenen voor te bereiden op een gezonde financiële terugkeer in de maatschappij. Uit onderzoek bleek dat de training effectiever kon. En met regelmatig wisselende wet- en regelgeving is het nodig steeds de meeste actuele informatie aan te bieden. Het Nibud zette daarom een online leeromgeving op, waarin alle materialen van de cursus zijn opgenomen.

In opdracht van

Nibud
Nibud Omgaan met Geld

De vraag van het Nibud

Uit onderzoek van gedragspsychologen blijkt dat financieel kwetsbare mensen meer betrokken zijn en het beter doen als ze zelf hebben mogen kiezen waar ze aan willen werken en wat ze daarover willen leren. Dat vroeg om een andere trainingsopzet dan klassikale trainingen met werkboeken, waarin álles over een gezonde financiële huishouding aan bod komt.

Daarnaast wilde het Nibud haar trainingen sneller aan nieuwe wet- en regelgeving aan kunnen passen. Lesmateriaal via werkboeken verstrekken die soms nog jarenlang werden gebruikt, is dan niet erg handig. Vanzelfsprekend moet het Nibud rekening blijven houden met een groot deel van de doelgroep dat minder taalvaardig is. Hoe verenigt het Nibud deze eisen in een nieuwe trainingsopzet?

Geert-Jan van der Veen

Geert-Jan van der Veen, Productmanager Consumenten, Nibud

“Om de kwetsbare doelgroep te behoeden voor financiële problemen, richt de cursus ‘Omgaan met geld’ zich op preventie. Door de combinatie van klassikaal leren en online lesmateriaal zijn onze opdrachtgevers daar nu veel beter toe in staat.”

Het leerconcept

Om aan bovenstaande eisen te voldoen, is de training per onderwerp in verschillende leermodules in een online leeromgeving geplaatst. Docenten kiezen samen met cursisten eenvoudig die onderwerpen die in de cursus aan bod komen, bijvoorbeeld ‘Omgaan met je administratie’. Per les kunnen deelnemers een werkblad en een doel- & actieplan downloaden. Ook is per les een infosheet voor docenten en een Powerpointpresentatie beschikbaar.

Wijzigingen in wet- of regelgeving vragen daarom nu slechts een aanpassing op één plek. Docenten en cursisten krijgen hierover automatisch bericht. Daarnaast krijgen docenten extra ondersteuning via online leermodules over bijvoorbeeld didactische werkvormen die ze zowel in de klas als online toe kunnen passen.

Nibud Vuistregels

UP ondersteunt het Nibud:

  • uitdenken leerconcept
  • inrichting Moodle
  • Moodle training
  • hosting & beheer

Moodle als Leerplatform

Na een uitgebreid keuzetraject kwam het Nibud bij Moodle en UP learning uit. Geert-Jan van der Veen hierover, “Moodle is eenvoudig in gebruik, op maat aan te passen en biedt veel mogelijkheden om door te groeien. UP heeft ons geholpen met het concept, het ontwerp, de inrichting en heeft ons getraind. Inmiddels doen we zelf het beheer. En ja, natuurlijk was het financiële plaatje voor ons ook belangrijk. Maar dat spreekt voor zich.”

Of bel direct: 088 – 44 66 700

Meer cases

Ook interessant voor jou?

UP lab Action Mapping

Hoe verhoog je als L&D'er je meerwaarde

/
Op basis van welke 'business' of 'learning' vraag ga je als L&D'er eigenlijk aan de slag? Voor wat voor soort interventie kies je vervolgens? En hoe meet je de impact van jouw oplossing? Deze drie vragen staan centraal in dit UP lab van donderdag 3 oktober.
LMS als snoepwinkel

Het LMS als snoepwinkel

/
Functionaliteit voor ons Learning Management Systeem willen we. Hoe meer, hoe beter. Toch? Learning Technology consultant Jonathan Koek leerde van designers anders te kijken. Hoe? Dat lees je in zijn blog.
Netflix Learning

Je wilt geen Netflix voor leren. Je wilt een schrijver.

/
Liever een goede schrijver dan een Netflix voor leren. En zo nam Jonathan Koek nog vier eyeopeners mee uit de Totara conferentie. Hij deelt ze graag met je.