Volle schappen, hoge omzet

AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

Wij hielpen met

  • Didactisch advies
  • Creatief concept
  • Realisatie

Wie in Nederland kent Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL niet? A.S. Watson’s meest bekende formules. Voor Kruidvat en Trekpleister herzag UP learning de bestaande training ‘Goederen en Voorraad’.

AS Watson Benelux

Goed voorraadbeheer voor tevreden klanten

In deze online training leren medewerkers hoe de goederenstroom in elkaar zit en hoe zij de voorraad het beste kunnen beheren. Goed voorraadbeheer leidt namelijk tot volle schappen. Dat zorgt voor tevreden klanten én een hoge omzet. “Als eerste verkoopmedewerkers en (assistent) filiaalmanagers weten hoe zij de voorraad kunnen controleren, de juiste hoeveelheden bestellen en artikelen op de juiste manier ontvangen en verwerken, grijpt de klant niet mis en komt zij graag terug naar onze winkels. Dit is belangrijk voor de klanttevredenheid en voor de omzet”, vertelt Danielle van Eeden, Digital Learning & Development Advisor bij A.S. Watson.

Danielle van Eeden | A.S. Watson

Danielle van Eeden
A.S. Watson

“De toegevoegde waarde van het UP team? Passie, creativiteit en didactische expertise, gecombineerd met betrouwbaarheid en flexibiliteit. Hierdoor hebben we samen een mooi resultaat neergezet, binnen de afgesproken tijd & budget. Ik kijk uit naar het volgende project!”

AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

“We twijfelden over de toegevoegde waarde van het klassikale deel.”

“De blended training ‘Goederen en Voorraad’ was aan een update toe. We twijfelden over de toegevoegde waarde van het klassikale deel. Met UP hebben we daarom bekeken of we hetzelfde resultaat met een e-learning module konden bereiken. Een belangrijk uitgangspunt was de koppeling tussen de training en het leren op de werkvloer. En persoonlijk wilde ik graag het online leren een stuk leuker maken.”

Het Leerconcept

Omdat de leerstof zich er voor leent, de doelgroep ‘mobiel vaardig’ is en om te zorgen dat medewerkers kunnen leren op de plaats en het moment dat het hen uitkomt, is gekozen voor een ‘mobile first’ leerconcept. Daarnaast moest de training voldoen aan de volgende uitgangspunten:

  • aansprekend voor zowel de Kruidvat als Trekpleister formule;
  • gekoppeld aan het A.S. Watson opleidingspaspoort,wat gebruikt wordt voor learning on the job;
  • makkelijk op te splitsen in kleine modules, zodat onderdelen ook los gevolgd kunnen worden;
  • zelf te onderhouden door het A.S. Watson L&D team.
AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

De 3 fasen

Om bovenstaande doelen te bereiken is de training ‘Goederen in Voorraad’ verdeeld in de fasen.

Engage

Om de doelgroep te verleiden, zochten we naar een aantrekkelijke en frisse vormgeving die zowel de Kruidvat als Trekpleister medewerkers aanspreekt. De grafische vormgeving speelt ook een belangrijke rol in de navigatie in de e-learning module: voor de lerende is het steeds duidelijk over welke stap van het voorraadproces het gaat.

Learn

We maakten korte metten met lange teksten. Medewerkers leren in hun eigen tempo via korte ‘learning chunks’ ofwel micro learning. Er is veel afwisseling door het gebruik van video, animatie en realistische cases.

Perform

De training is praktijkgericht en sluit door de verschillende cases naadloos aan op het A.S. Watson opleidingspaspoort. Hierdoor is er meer grip op het daadwerkelijke gedrag van de medewerkers in de winkels en het positieve effect daarvan op de klant.

AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

De uitwerking

Bij de diverse leerdoelen ontwikkelde UP learning passende leerinterventies.

Waarom is voorraadbeheer belangrijk?

Goed voorraadbeheer zorgt voor volle schappen. Zo grijpen klanten niet mis en komen ze graag terug naar de winkel. Dat maakt een filiaal succesvol en een fijne plek om te werken. Om dat duidelijk te maken, legt een ‘online collega’ in een video uit wat er te doen staat. Zo weet de lerende waarom voorraadbeheer belangrijk is.

Wat gaat de winkel in en uit?

Een belangrijke basis van goed voorraadbeheer is begrijpen hoe de goederenstroom in elkaar zit. Hoe komen artikelen de winkel binnen, en hoe gaan ze er weer uit? In een frisse en overzichtelijke animatie van een minuut wordt deze goederenstroom uitgelegd. Deze animatie bevalt zo goed, dat die nu ook voor de onboarding van nieuwe medewerkers wordt ingezet.

Hoe beheren medewerkers de voorraad?

Het proces van voorraadbeheer is opgedeeld in vijf stappen. Om voorkennis in kaart te brengen, start elke stap met een korte quiz en een video waarin de online collega de belangrijkste aandachtspunten behandelt. De praktijk kent natuurlijk uitzonderlijke of specifieke situaties. Daarom krijgt de lerende bij elke stap drie realistische cases voorgelegd. Directe feedback zorgt vervolgens voor een hoog leereffect. Is de medewerker zover, dan gaat die in de praktijk aan de slag. Leidt beter voorraadbeheer tot zichtbare resultaten?
Het proces van voorraadbeheer is opgedeeld in vijf stappen. Om voorkennis in kaart te brengen, start elke stap met een korte quiz en een video waarin de online collega de belangrijkste aandachtspunten behandelt. De praktijk kent natuurlijk uitzonderlijke of specifieke situaties. Daarom krijgt de lerende bij elke stap drie realistische cases voorgelegd. Directe feedback zorgt vervolgens voor een hoog leereffect. Is de medewerker zover, dan gaat die in de praktijk aan de slag. Leidt beter voorraadbeheer tot zichtbare resultaten?

Vrijblijvend advies? Doen!

Ook een slimme leeroplossing? We adviseren je graag. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning