
Verbinding stimuleren door met en van elkaar te leren
Mantelzorgers en vrijwilligers zijn onmisbaar in de zorgsector. Vilans verbindt hen met de beroepskrachten. Niet praten over, maar mét elkaar. Om dat voor elkaar te krijgen maakten we video’s van verschillende situaties. Door een keuze te maken vanuit welk gezichtspunt je de situatie wilt zien, ontstaat er meer begrip voor de ander.
In opdracht van
De vraag van Vilans
Het huidige aanbod van informatie- en opleidingsmateriaal richt zich nu vooral op het professionele werkveld of juist alleen op de mantelzorgers en vrijwilligers. Om de samenwerking tussen de vrijwilligers, mantelzorgers en zorgprofessionals te versterken, wil Vilans hen met én van elkaar laten leren.
Het concept
Vrijwilligers, mantelzorgers en zorgprofessionals kunnen in elkaars huid kruipen. Zo beleven zij vanuit het gezichtspunt van de verschillende rollen een dagelijkse praktijksituatie. Op die manier krijgen zij beter inzicht in de rol van de ander.
Verschillende doelgroepen en leeftijden
Om de verschillende doelgroepen in diverse leeftijdscategorieën aan te spreken, is gekozen voor storytelling via video. De praktijksituaties en keuzemogelijkheden zorgen voor herkenbaarheid en betrokkenheid. Resultaat: voor iedereen een hoog leereffect.
De uitwerking
Na een korte introductie, kies je bij de eerste module de rol van waaruit jij een dagelijkse praktijksituatie wilt bekijken. Zo krijg je een beter inzicht in de rol van de ander. De tweede module laat een aantal dagelijkse dilemma’s zien, waarna je kiest voor de manier waarop jij zou reageren in zo’n situatie. Ook hier kun je vanuit de verschillende gezichtspunten de verschillende dilemma’s benaderen (vrijwilliger, mantelzorger, zorgprofessional).
Je keuzes geven je inzicht in jouw stijl van reageren, maar ook in die van de mensen met wie je samenwerkt.
Wendy van Lier, Adviseur informele zorgverlening
“Onze doelgroep heeft de online leerinterventie enthousiast ontvangen. Zij geven aan dat deze leerinterventie hen door de bril van de ander laat kijken. Ze zijn door de dilemma’s zich meer bewust van de diverse standpunten. De dilemma’s vormden een goede aanleiding om met elkaar het gesprek aan te gaan.”