Wat is een LMS?

Succesvol een LMS kiezen, lanceren en verbeteren

Wat is een LMS? | UP learning

Welk LMS past bij onze opleidings- en  learning management vragen?

Stel je voor, je loopt een fietsenwinkel binnen en de verkoper zegt direct: ‘Hier heb je een lijst met onderdelen. Vink maar wat je nodig denkt te hebben, dan stel ik een nieuwe e-bike samen.’ Beetje vreemd, vind je niet? Gek genoeg wordt een LMS vaak op die manier verkocht. Bij UP vinden we dat dat anders moet.

Kies pas een LMS als je weet waarvoor je het wil gebruiken en wie het gaan gebruiken.

Wensenlijstjes en keuzestress

Het aanbod aan leeroplossingen is groot. Van basissystemen zoals Moodle waarmee je e-Learning modules uitserveert tot complete omgevingen zoals Totara en imc waarmee je werken, leren en ontwikkelen in alle facetten ondersteunt. Maar wat past bij je organisatiecultuur, wat wil je nu bereiken en hoe zie je de nabije toekomst?

Het gevaar is dat je wensenlijstje met functies tot in de hemel groeit. En je keuzestress ver daarbuiten. Stel jezelf daarom, voordat je je zoektocht begint, de volgende vragen:

  • Hoe organiseren we Leren & Ontwikkelen nu?
    • Wat gaat goed?
    • Wat kan beter?
  • Wat heeft onze organisatie nodig om succesvol te worden?
    • Wat hebben we al?
    • Wat ontbreekt er nog?
  • Wat hebben de medewerkers nodig om succesvol te worden?
    • Wat hebben ze al?
    • Wat missen ze nog?

Houd deze vragen en je antwoorden tijdens je zoektocht naar een LMS bij de hand. Oriënteer je breed en laat je niet gek maken door functionaliteiten- en vergelijkingslijstjes. ‘De meeste vinkjes’ is geen garantie tot succes. En ‘het beste uit de test’ wil niet zeggen dat het voor jouw organisatie de beste oplossing is.

Weet wat je zoekt en wees alert.

Wat moet ons LMS kunnen?

In principe is LMS een softwarepakket dat je gebruikt voor het aanbieden en beheren van leeractiviteiten. Waar het om draait, zijn de belanghebbenden. Of liever gezegd supporters.

Een LMS is goed als de verschillende gebruikers allemaal enthousiast zijn. En daar zit de crux. Want iedere belanghebbende heeft zijn eigen ideeën en wensen.

LMS-supporters

De leidinggevenden. Zij houden graag zicht op de ontwikkeling van medewerkers. Ze willen een verband zien tussen de ontwikkeling van teams, medewerkers en hun werkprestaties. En stellen leerplannen op of zijn er bij betrokken. Leidinggevenden hebben een business te runnen, dus val ze niet lastig met overbodig gedoe. Houd de leer- en ontwikkelprocessen eenvoudig en biedt rapportages hapklaar aan.

De medewerkers. Die zoeken, boeken en volgen verplichte en vrijwillige trainingen. Online, klassikaal of blended. Meestal vinden zij het fijn samen te leren en hun kennis te delen. Vaak levert dit ook het beste leerresultaat op. Om ‘social learning’ te stimuleren is een, sorry voor het vakjargon,  Learning Experience Platform (lxp) een uitkomst. Integreer je dit platform met je LMS, dan geef je de medewerkers één plek voor al hun leeractiviteiten. Voor dat gemak, zullen zij je dankbaar zijn.

De technische beheerders. Afhankelijk van je keuze voor het leerplatform heb je wel of geen technische beheerders nodig. Haal je je LMS ‘uit de cloud’ en heb je alleen een browser nodig, dan is het te overzien. Beheer je de software zelf, dan heb je collega’s nodig die zorgen voor de bereikbaarheid, snelheid en veiligheid van de software. Zorgen voor een drempelloze toegang, back-ups maken en updates installeren kunnen dan ook taken zijn. Met je leverancier kun je een taakverdeling afspreken.

De Learning Professionals. Zij zijn vaak betrokken bij of verantwoordelijk voor de aanschaf en implementatie van het LMS en hebben een aantal taken. Zo moeten ze Leren & Ontwikkelen inrichten, faciliteren en stimuleren, trainingen plannen en met rapportages het leerrendement analyseren.

Een goed LMS vergemakkelijkt twee van deze taken:

  1. Het begeleiden van medewerkers bij hun persoonlijke ontwikkeling. Hen stimuleren en motiveren, en samen zoeken naar een balans tussen vrije en verplichte trainingen.
  2. Het verantwoorden van investeringen en tijdsbestedingen aan het management. Wat draagt het LMS bij aan kennisontwikkeling? En wat levert het de organisatie op?

Een LMS staat of valt met de ervaring van de belanghebbenden. Houd daarom rekening met hun wensen en ideeën. Of nog beter: betrek ze bij het keuzeproces. Dit vergroot de kans op succes. En dat is slim. Heel slim.

Wat maakt een LMS een sterk LMS?

Als de belanghebbenden supporters worden en je denkt: ja, het was een flinke investering, maar het is het waard. Dan heb je een sterk LMS.

Wil je goede resultaten bereiken en van belanghebbenden supporters maken, dan kun je een aantal dingen doen:

  1. Maak je LMS nuttig

    Open deuren zijn vaak de belangrijkste deuren. Want of medewerkers en leidinggevenden het nut van het LMS inzien, staat met stip bovenaan. Het leermateriaal dat je er vindt, de kennis die je collega’s met je delen en de persoonlijke ontwikkeling die zichtbaar wordt. Dat is de basis. Zorg dat dat op orde is.

  2. Houd je LMS uitnodigend

    Log je in en is het eerste wat je ziet een dashboard met een kalender, diverse trainingen, studieplannen, competentiestructuren, feedbackprocessen, certificeringstrajecten, een actielijstje en nieuwsberichten? Dan staar naar je scherm, je klikt, scrolt, kijkt naar buiten en voor je het weet, sta je de was op te vouwen (#thuiswerken).

Overdaad schaadt. Een LMS met te veel mogelijkheden verkleint de kans op succes drastisch.

Een sterk LMS past zich aan de gebruiker aan, niet andersom.

Een sexy LMS

Ook van buiten kan een LMS best sexy zijn, echt waar. Maar waar het om draait is de inhoud. Het leren moet leidend zijn.

Een goed LMS zorgt dat de administratieve kant van het leren vlekkeloos verloopt. Zoals een elektrische motor je fiets aandrijft. Het biedt gemak en doet geruisloos haar werk.

De administratieve kant en de content vormen een samenhangend geheel. Je gaat recht op je doel af of ontdekt geruisloos nieuwe kennis en onvermoede talenten. Dat is leerzaam, spannend en leuk.

Hoe lanceren we een LMS succesvol?

Nou gewoon. Je tikt een enthousiast mailtje, plakt de inloggegevens erin en klikt op verzenden. Iedereen is laaiend enthousiast en logt direct in.

Je voelt hem al. Zo werkt het dus niet. Helaas.

Een leercampagne

Een nieuw, zorgvuldig gekozen LMS lanceer je met een leercampagne. Je bereidt medewerkers voor op de komst, rolt het systeem uit en zet het daarna continu in de spotlights. Door medewerkers te blijven enthousiasmeren en stimuleren, houd je je LMS levendig.

Door te meten kom je te weten of leercampagne succesvol is.

Je meet hoeveel medewerkers je vooraankondiging zien of lezen; wie de mail met inloggegevens openen, doorklikken en inloggen; welke route de gebruikers binnen het LMS afleggen, welke trainingen zij volgen en of ze die succesvol afronden.

Weet je waar gebruikers afhaken en waar je hun aandacht vasthoudt, dan kun je het LMS continu verbeteren. Zo maak je een LMS succesvol.

5 tips voor de onboarding van je learning management systeem

Waar vind ik de Keuzehulpknop?

Wil je werken met een LMS, doe het dan goed. Voorkom dat je zorgvuldig ingerichte LMS levenloos op een server staat te draaien. Voorkom teleurgestelde medewerkers die geen idee hebben wat zij met het LMS moeten. En voorkom dat je je budget spendeert aan randzaken die er niet toe doen. Laat leren leidend zijn.

Laat je adviseren door een bedrijf waarin onderwijskundigen, programmeurs, designers, front end developers en projectleiders nauw samenwerken. Een ervaren bedrijf dat weet wat wel en niet werkt. Het LMS aan kan passen aan jouw wensen, gedoseerd implementeert en helpt het onder de aandacht te brengen én levendig te houden. UP learning is zo’n bedrijf.

UP neemt drempels weg, maakt learning management makkelijk en leren leuk. Bij UP zoeken we uit wat jij nodig hebt. Zowel wat betreft het LMS als de ondersteuning. Heb je een LMS nodig, dan bieden we je keuzemogelijkheden en de kennis om een keuze te maken waar je geen spijt van krijgt. Past een verfijnde versie van Moodle, is Totara een betere fit of levert imc de gewenste meerwaarde? UP learning adviseert, creëert en lanceert. Jij kiest.