Belastingdienst maakt leren leuk, makkelijk en waardevol

Beste Marleen,

Afgelopen weekend zat ik in de trein naar Amsterdam. Daar moest ik denken aan de blogs die je collega Leonie Vos schreef over het wassen van varkentjes. Ik zat namelijk tegenover een tweetal vrienden die het over e-learning en gamification hadden. Geamuseerd heb ik geluisterd. Graag deel ik het gesprek met je. Het gaf mij beter inzicht in hoe mensen naar e-learning kijken. Ik ben erg benieuwd of jij je hierin herkend. Het gaat over Martijn en Alex en het gesprek ging ongeveer zo.

“Zeg Alex, doen ze bij jullie ook aan leren via de computer? Bij ons al enkele jaren en nu hebben ze iets nieuws bedacht. Ik kreeg een mail van mijn leidinggevende dat er een nieuw soort e-learning ontwikkeld was. Deze was ‘gamified’. Ja, het stond er letterlijk. Voortaan kunnen we punten en badges scoren en we strijden met collega’s onder elkaar wie de beste is. Wat interesseert mij dat nou. Leer me gewoon wat ik nog niet weet of kan. Ik heb helemaal geen zin in dat soort competitie. Maar goed. Ik heb dus wel even gekeken. Komt er zo’n flitsend scherm met de vraag hoe gemotiveerd ik ben. Hoezo vraag je me dat? Ik denk, ik vul maar redelijk in. Krijg ik er tien punten voor en de opmerking dat ik word geholpen om mijn motivatie te verhogen. Toen ben ik er maar mee gestopt.”

Je snapt Marleen dat ik een lichte glimlach niet kon onderdrukken. Volgens mij moeten de bedenkers van deze e-learning eerst nog een klok en een klepel bij elkaar leren. Maar die Alex had een ander verhaal.

“Ja Martijn, ik snap dat je hier niet helemaal blij van wordt. Wij maken nog niet zo lang gebruik van e-learning, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Onze nieuwste training gaat over kotteren. Deze techniek willen ze bij ons toe gaan passen. De training begon met de vraag wat langs- en vlakkotteren is. Nu weet ik dat toevallig. Toen ik de vraag goed beantwoordde, kreeg ik een beitel. Hiermee kan ik de motoronderdelen van mijn eigen virtuele racewagen gaan maken. Maar één beitel is niet genoeg. Inmiddels heb ik al een aardig setje gereedschap bij elkaar gesprokkeld en ken ik de basisprincipes van kotteren. Kijk maar eens wat voor motor ik aan het maken ben. Ik verwacht straks hiermee mijn collega’s op de racebaan zeker te verslaan.”

In dit blog zie je twee vormen van gamification terugkomen. Je ziet dat bij Martijn het middel gamification het doel is geworden. Punten, badges en leaderboards staan daar centraal. Er is te weinig rekening gehouden met de belevingswereld van Martijn. Bij de training van Alex is er veel meer vanuit een totaalconcept gedacht. Ook wordt de intrinsieke motivatie aangesproken. Er is goed rekening gehouden met de interesse van de eindgebruikers. Ik ben benieuwd wat jouw ervaring in den lande is. Hoor graag van je!

Met lerende groet,

Jos

P.S. ben je in voor een potje Wordfeud?

Vrijblijvend advies? Doen!

Heb je een vraag? Stel ‘m gerust. We staan graag voor je klaar. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning