Claim op tijd je Augmented Reality-spot

Sorry voor mijn creatie

Oké. Ik maak een 3d-animatie van een pinguïn. Vechtend tegen een uil. De vechtersbazen zijn 50 meter hoog en vechten het uit in het weiland naast het treinspoor waarover ik elke dag van en naar huis ga. Via mijn Social Augmented Reality-app bekijk ik mijn zelfgecreëerde schouwspel. Mijn volgers krijgen een push-bericht als zij langs dit spektakel komen. En ook mijn medereizigers die op hetzelfde Social AR-platform zitten, zien wie de winnaar wordt.

Amazon, Apple en Facebook willen hun Augmented Reality-app op jouw smartphone

De Social AR-app die mijn medereizigers en ik hierboven gebruiken, zal van Amazon, Apple, Facebook, Microsoft, Reddit of een nieuwkomer uit onverwachte hoek zijn. De internetgiganten proberen namelijk hun AR-spot op jouw smartphone te bemachtigen. De winnende ‘go-to-app’ voor AR is spekkoper. Dé app waarmee de meerderheid zijn of haar AR-creaties deelt met de rest van de wereld. En, waar het om te doen is, via advertising of in-app aankopen nieuwe omzetstromen klaarliggen.

De boer en zijn domein

De boer zal niet heel blij zijn met mijn creatie. Liever wil hij zijn weiland gebruiken voor eigen promotie met iets als: Melk voor Elk. Of hij verhuurt zijn land aan een zuivelgigant om AR-reclame te maken voor de lekkerste toetjes. En dan heb ik met mijn vechtende pinguïn en uil zijn mooie premium stukje land bevuild. Zijn mooie weiland! Binnenkort een schaars goed voor Augmented Reality, zoals elk ander stukje aarde, gebouw, boom of vuilnisbak. En bijna net zo schaars als een domeinnaam van het oude internet. Maar vooruit, de boer mag het door mij geclaimde ‘AR-domein’ op zijn weiland van mij kopen.

“Gij zult géén augmented content plaatsen!”

We zitten nu nog aan het begin van deze ontwikkeling. Maar wie gaat er als eerste een Augmented-paaldanser om de Euromast laten dansen? Kan en mag ik op publieke gebouwen in de Augmented-app digitale graffiti plaatsen? Of komen hier wetten voor?

Amazon AR, Strava AR, Autoveilingen.nl AR. Het aantal AR werelden zal ontploffen. Google AR wordt natuurlijk de verzameling van alle AR-werelden bij elkaar. Daar kun je gericht zoeken naar de content die jij wilt. Is elke organisatie straks overal aanwezig met eigen Augmented Reality? Net zoals nu op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram of YouTube?

HR en L&D, pas op voor je marketing en sales collega’s

Wat betekent dit nu eigenlijk voor HR en L&D? Gaan die intern strijden met hun marketing, sales en security collega’s om de voordeur van het pand? Wordt deze AR-spot voor de Onboarding van nieuwe medewerkers? Een unieke ervaring om bezoekers een warm welkom te houden? Of leg je er, om ongelukken te voorkomen, de veiligheidsregels uit?

Denk er alvast over na

Is dit nieuwe ‘food for thought’ of staat het nog wat verder weg van je? Denk er wel alvast eens over na. En neem gerust contact op om te ontdekken wanneer Augmented Reality wat kan betekenen voor ‘leren en ontwikkelen’. Én voor je marketing en sales collega’s natuurlijk. Beter werk je samen dan het gevecht aan te gaan.

Vrijblijvend advies? Doen!

Heb je een vraag? Stel ‘m gerust. We staan graag voor je klaar. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning