Hoe houd je een klasje met 8311 wereldburgers bij de les?

Ik stel me Mary Cooch, docent van de Moodle MOOC, zo voor op een oer-Engels verjaardagsfeestje…
…zo’n feestje met porseleinen theekopjes, butlers, muffins en gebloemde tafelkleedjes,…

Mary: “Goedemiddag, Mary Cooch.”

Jan (uhm, dat wordt dan John): “Hoi Mary, John, aangenaam. En wat doe jij zoal in het dagelijks leven?”

Mary: “Ik ben docent.”

John: “Joh, wat rot voor je… ik heb het ook een tijdje geprobeerd maar zo’n klas met 30 van die ongemotiveerde blagen waar je je dan voor uit staat te sloven… daar had ik genoeg van. Ik werk nu in de dierentuin. Stukken beter. Je geeft een aap een banaan en hij doet wat je wilt. Ik kan wel even voor je informeren of ze nog vacatures hebben?”

Mary: “Ach, ik heb mijn studenten aardig onder de duim hoor. Motivatie is eigenlijk niet echt een issue, alle 8311 zitten er volledig uit vrije wil. Een derde van de studenten doet trouwens vanuit een volkomen altruïstische overtuiging mee, puur en alleen om de rest te helpen. Dus bananen heb ik voorlopig niet nodig.”

Dan heb je toch een mooi verhaal dacht ik zo. De realiteit is natuurlijk wat genuanceerder, want of iedereen er uit vrije wil zit is nog maar de vraag. Ook weten we niet hoeveel inmiddels de klas verlaten hebben. En ik beken eerlijk dat ook niet iedereen uit de groep zogeheten altruïsten echt zo onbaatzuchtig deelneemt. Maar laten we even van het positieve uitgaan.

Houd ze gemotiveerd…

Mijn conclusie is dat een MOOC een goede leervorm is voor mensen met een intrinsieke motivatie. En gratis blijft natuurlijk gratis, dus als je zoiets opzet moet je incalculeren dat een groot percentage zich inschrijft onder het motto ‘baat het niet dan schaadt het niet’. De vraag is dus niet zozeer hoe je er voor zorgt dat iedereen blijft meedoen, maar veel meer hoe je het kaf van het koren scheidt. Je wilt dat mensen die echt gemotiveerd zijn gestart, dit ook blijven.

…trek de ’trukendoos’ open

De organisatoren van de Learn Moodle MOOC hebben hiervoor een mooie ’trukendoos’ open getrokken. Ze zorgden voor een aantrekkelijke en overzichtelijke omgeving en maken veel gebruik van multimedia. De wekelijkse webcasts bevorderen het idee van persoonlijk contact en forum posts worden snel beantwoord. Een groepsopdracht waarbij deelnemers in kleine groepjes elkaar iets leren, versterkt dit gevoel van persoonlijk contact, vooral als je bent ingedeeld in een groep van deelnemers die ook werkelijk actief aan de cursus deelnemen. Daarnaast krijgen deelnemers het gevoel gehoord te worden, doordat ze in een poll democratisch mee mogen beslissen over het beste moment voor de wekelijkse webcast. En als je dan ook nog eens gevoelig bent voor beloning, kun je met de badges ook je extrinsieke motivatie versterken.

Duidelijk is in ieder geval dat je als MOOC docent niet iedere deelnemer persoonlijk kunt begeleiden. Dus onthoud dat je aan het faciliteren bent, zet cursisten zelf aan het werk, laat ze elkaar dingen uitleggen en spreek ze heel subtiel aan op hun verantwoordelijkheid. En gebruik de mogelijkheden van Moodle om het je gemakkelijk te maken. Dan houd je vast nog wel wat tijd over voor een oer-Engels verjaardagsfeestje, waar je eens lekker kunt opscheppen over je klasje met 8311 wereldburgers.

Lessons learned over het organiseren van een MOOC na de tweede sessie:

Onthoud dat de nadruk ligt op het faciliteren en niet op het doceren. Bouw voldoende interactie in en geef deelnemers het gevoel dat ze gehoord worden. Doe vooral niet alles zelf.

Leonie Vos
Leonie Vos is consultant bij UP. Zij volgt de Moodle MOOC om het concept MOOC te beschouwen in een aantal blogs. Leonie op LinkedIn

Eerder verschenen blogs van Leonie:

Lees ook het eerste blog: Hoe krijg je 7435 wereldburgers in een klaslokaal?
Lees ook het derde blog: Is zo’n massive klasje niet wat voor mijn 8995 werknemers?
Lees ook het vierde blog: Diploma-uitreiking met 9524 mensen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.