Aanvraag informatie

Vul je gegevens in of bel direct:
088 - 44 66 700 . 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

VR Interactieve Video header

van VR – Interactieve Video

Tips voor L&D’ers over de inzet

Leer de emotie
van je klant in
goede banen leiden

Immersive Learning* is dé toekomst voor leren. Het wordt al een hele tijd geroepen. Maar in de praktijk blijkt het nog lastig om een goede virtuele leerervaring te ontwikkelen en toe te passen. Er zijn veel verschillende soorten en welke matcht nou het beste met het leerdoel dat je wilt bereiken? Ofwel, wanneer zet je Augmented Reality, Virtual Reality, 360° of 180° interactieve video in? In dit deel: Interactieve Video.

*Immersive learning places individuals in an interactive learning environment, either physically or virtually, to replicate possible scenarios or to teach particular skills or techniques. Simulations, role play, and virtual learning environments can be considered immersive learning.

Bron: Training Industry

Zet 180° of 360° video om emotie over te brengen

In dit eerste blog in een reeks, kijken we eerst naar de kracht van 180° en 360° Interactieve Video. Benieuwd waarom 180° of 360°? Lees dan het blog van Thomas Meddens. Kleine spoiler, voor veel leerdoeleinden is 180° video het handigst. Maar ongeacht welke van de twee je wilt gebruiken, beide zorgen voor ‘immersie’* en zijn uitermate geschikt om de emotie van een situatie over te dragen. Dit is dan ook waar deze vorm van Immersive Learning in uitblinkt: emotie.

Video maakt het makkelijk mensen in hun omgeving te filmen. Dit gaat verder dan enkel een beeld met geluid. Je legt ook het gevoel van de omgeving en situatie vast. Door de manier waarop 180° en 360° video wordt bekeken, ervaart de gebruiker de beelden op een erg realistische manier. Bijvoorbeeld een boze klant in de supermarkt.

* Immersie: letterlijk betekent het ‘onderdompeling’. Het wordt vaak gebruikt in de context van een artificiële omgeving of virtuele realiteit, waarin de gebruiker in een real time-realiteit wordt gedompeld. Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/Immersie 

Boze klant

Wat zeg je tegen een boze klant?

Je bent de vakken aan het vullen en een boze klant komt net iets te dicht naast je staan en begint lastige vragen te stellen. Hoe ga je daar mee om? Je moet dan wel rustig blijven en ter plekke bedenken hoe je reageert. Met gewone video ervaar je deze situatie niet zoals het echt in de winkel zou zijn. Een 180° of 360° Interactieve Video is daarentegen goed vergelijkbaar met de praktijk. Zelf ervaren? Bekijk dan de video.

Dit is een kort voorbeeld uit een Immersive Learning Klantgerichtheid. Je ziet één situatie. Hoe reageer jij op de klant en de klant op jouw reactie? Wat gebeurt er als je een andere reactie kiest? Bekijk voor een levensechte beleving de video via een VR-bril of met je smartphone en een cardboard. Heb je die niet bij de hand, de video werkt ook gewoon in je browser.

VR Interactieve Video Voordelen

Je leerdoel bepaalt het middel

Het leerdoel van dit voorbeeld uit de training klantgerichtheid is medewerkers te laten nadenken over hun reactie op een klantvraag. Omdat je de werkelijkheid benadert, zul je in de praktijk de situatie eerder herkennen en op de juiste manier reageren. Je ervaart de emotie van de klant echt van dichtbij. De enige andere vorm om dit goed te kunnen trainen, is om in een live situatie met acteurs te werken.

Voortgang meten

Naast het confronteren met emoties, biedt Immersive Video je de mogelijkheid om keuzes en voortgang vast te leggen. De interactieve video exporteer je bijvoorbeeld eenvoudig als een SCORM-module. Resultaten komen naar wens direct in je Learning Management Systeem.

“Interactieve Video ontwikkelen is bijna gelijk aan dat van een traditionele video”

Om een ‘gewone’ video of Immersive Interactieve Video in 180° of 360° te maken, heb je dezelfde basisingrediënten nodig. Denk aan een script, storyboard, techniek (camera, licht, geluid), acteurs en locatie. Bij Immersive Interactieve Video dien je wel meer rekening te houden met hoe je de aandacht van de kijker focust. Daarnaast is het filmen met een 360° camera lastiger als de lichten en opnameploeg niet in beeld mogen zijn. Door in 180° te filmen, los je dit op. Ons in 360° opgenomen voorbeeld, laat zien wat we bedoelen.

Onze favoriete tools

De ontwikkelingen in tooling voor het maken van interactieve 180° of 360° video gaan hard. Op dit moment zijn CenarioVR en Wonda twee van onze favorieten. Probeer ze eens uit (gratis).

VR Interactieve Video Cenario Wonda

Meer weten of leren hoe het werkt?

Heb je nog vragen of hulp nodig? Neem gerust contact met ons op via 088 – 44 66 700 of volg een Workshop Immersive Learning. Hierin leer je hands-on alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met het maken van je eigen 180° of 360° Interactieve Video’s. De workshop verzorgen we bij UP in Ede. Ook verzorgen we de workshop op locatie, zodat je met meerdere collega’s en je eigen specifieke situatie aan de slag kunt gaan.

Sander Giesselink

Sander Giesselink

VR specialist at UP learning
Sander is in 2018 afgestudeerd aan de Universiteit Twente, met als specialisatie Virtual Reality (VR). Als afstudeerproject heeft hij onderzocht hoe VR gebruikt kan worden om het leren van reanimeren te verbeteren. Via een Hololens krijgt een leek instructies en feedback van een expert die virtueel aanwezig is. Nu ontwikkelt Sander bij UP learning VR-leeroplossingen die de leerervaring en het leerrendement verbeteren.
Sander Giesselink

Berichten van Sander Giesselink

    Ook interessant voor jou?

    Case

    KLM Catering Services VR

    KLM Catering Services VR-training

    Met KLM Catering Services ontwikkelden we een Virtual Reality training voor het lossen en laden van 'galleys' (vliegtuigkeukens).

    Updates

    Events HRD L&D

    Events voor HRD en L&D

    Wil je als HRD- of L&D professional bij de tijd blijven? Kijk hier voor een overzicht van workshops en congressen.
    Vacature Technical Consultant Servicedesk | UP learning

    Technical Consultant Servicedesk (junior)

    Je bevindt je op het snijvlak van e-Learning content en leertechnologie. Samen met het UP-ontwikkelteam draag je bij aan leeroplossingen met impact en zorg je voor maximale klanttevredenheid.