Aanvraag informatie

Vul je gegevens in of bel direct:
088 - 44 66 700 . 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Supermarkt VR klantMan VR click
Met minder, leer je meer

Bij Immersive Interactieve Video
is 180° 'heter' dan 360°.
Maar waarom eigenlijk?

De heilige graal voor e-Learning? Velen roepen al een aantal jaren: 360° interactieve video. Een erg goede manier om bijvoorbeeld winkelpersoneel te trainen in klantgerichtheid, zonder dat zij de winkelvloer hoeven te verlaten. En zonder dure inhuur van acteurs. Nu weten we dat we in de praktijk met de helft kunnen volstaan: 180° is genoeg.

Je zou 360° interactieve video een ‘VR-experience’ kunnen noemen, maar dan in de echte wereld. Aangevuld met digitale elementen is het augmented reality. De beleving van VR, voor de prijs van een normale filmproductie. Cool toch? Totdat we erachter kwamen dat er aan 360° video’s toch nog wat haakjes en oogjes zitten.

De productie van 360° video is lastiger dan gedacht

Je eerste uitdaging is om controle te krijgen en houden over de volledige ruimte van 360°. Waar laat je het productieteam? De licht- en geluidsmensen? En waar verstopt de regisseur zich? Toch wel handig als die direct contact heeft met de acteurs.

Ten tweede creëer je met 360° monsterlijke bestanden van gigabytes groot. En die wil je ook nog op een fatsoenlijke manier bij de gebruiker zien te krijgen zodat die kan leren op het moment dat het uitkomt. Op mobiel? Via de wifi? En dan heb ik het nog niet over een 360° 3D variant.

Als derde vraag je nogal wat van de gebruiker. Die moet helemaal om zich heen kijken. Probeer het maar eens. Maar wat kan, wil niet zeggen dat het beter is, “Het is niet voor niets 360° video. Dus moeten we wel alle hoeken en gaten van de ruimte gebruiken.”

Behandel 360° interactieve video niet als video

De 360° interactieve video benaderen we nog steeds als het ‘oude medium video’ en niet zoals VR. We hebben weinig focus op ‘immersive storytelling’ of in goed Nederlands: ‘ondergedompelde verhalen’. Laat staan dat het makkelijk is om de aandacht van de kijker op díe plek te krijgen op het moment dat jíj dat wilt. Altijd weer goed voor een hoofdpijnmomentje bij het scripten.

Werk je vanuit de ‘point of view’ van de lerende, door een camera op het hoofd van de acteur te zetten, dan mag die geen onverwachte ‘tegenovergestelde’ bewegingen maken.  Je zou maar net de andere kant uitkijken. Zelfs de “die hard VR gebruikers” moeten na 5 minuten echt hun headset afzetten. Anders wordt het zure brokjes binnensmonds houden.

En als laatste…. Veel gebruikers vinden het nog steeds niet prettig om vrijwillig een cardboard of headset van mindere kwaliteit op te zetten. Bang voor het onbekende. Zij kijken de experience gewoon op het schermpje van hun smartphone.

Zijn dromen bedrog?

Spat hiermee de ‘Immersive Learning met Interactieve Video’ droom uiteen? Een mislukt experiment? Niet toegankelijk voor ons eenvoudige zielen? Ho! Wacht daar nog maar even mee, zeg ik. Het zijn groeistuipen van het nieuwe medium. Het antwoord bestaat namelijk al. Het is 180° video.

Met de helft kom je verder

180° graden video is simpel gezegd 360° video maar dan door de helft. Door deze aanpassing pak je in één klap alle knelpunten aan die ik hierboven noemde. Het productieteam blijft gewoon achter de camera staan. Dit geeft de band met je acteurs die je zo graag wilt hebben. De regisseur kan aanwijzingen geven aan de acteurs en de camera-, licht- en geluidsmensen. Omdat het filmoppervlak twee keer zo klein is, zijn de video’s of van twee keer betere kwaliteit of kosten de helft van de opslag. Dat maakt het bewerken en verspreiden weer wat makkelijker. De ‘lerende’ weet ook altijd waar hij of zij moet kijken. Want alle actie is altijd aan dezelfde kant in het gezichtsveld. Dit helpt je met een bewegende camera en met de o zo gewilde storytelling (geen haperingen omdat je lang moet zoeken waar je verder moet).

De gebruikers die liever geen headset op willen zetten, volgen het ook allemaal een stuk beter. Ze hoeven geen rare capriolen uit te halen omdat ze steeds hun mobiel moeten draaien. Voor hen is het een gewone video met extra engagement.

Maar wat ga je missen?

Verlies je juist niet die complete wereld nu de helft er is afgehakt? Is het nog wel zo immersive? Yep! Sterker nog, het gevoel is zelfs beter. De opnames doe je met twee camera’s die op oogbreedte van elkaar afstaan. Dit houdt in dat je dus ook diepte ziet. Net zoals je van nature gewend bent. Een effect wat je nu nog alleen met de 20K plus 360° camera’s bereikt. En dat voor minder dan een tiende van de prijs. En juist dit 3D effect zuigt je nog meer in de wereld, in het verhaal, in de beleving.

En de 180° camera’s hang je gewoon fatsoenlijk aan een drone, zonder dat je die drone in beeld hebt. Immersive Drone Shots… Hoe hip wil je zijn. Ik hou nu al van deze trending woorden.

Thomas Meddens

De Kijk van Thomas

In ‘De kijk van Thomas’ geeft art director Thomas Meddens stof tot nadenken voor de Learning Professional.

Over opvallende ontwikkelingen en persoonlijke inzichten. Binnen en buiten het Learning vakgebied.

Vuze XR Dual VR Camera VR180 & 360° IN 5.7k

Met de Vuze XR Dual VR Camera neem je zowel 180° als 360° video op.

Thomas Meddens
Thomas Meddens

Berichten van Thomas Meddens

Ook interessant voor jou?

UPlab 1 Uitgelichte afbeelding

Hoe toon je als L&D'er je meerwaarde aan?

Op basis van welke 'business' of 'learning' vraag ga je als L&D'er aan de slag? Wat voor interventie is dan noodzakelijk? En hoe meet je de impact van jouw oplossing? Deze drie vragen staan centraal in dit UP lab.
LMS uitgelicht

De Onboarding van je LMS

Je besteedt veel tijd aan het uitdenken, inrichten en vullen van je Learning Management Systeem. En dan... De lancering. Deze 5 tips helpen jou je collega's te enthousiasmeren.
Vacature Multimedia Designer

Stage Communicatie & Multimedia Design

Zoek je een stageplek of ken je iemand? We hebben een mooie en uitdagende plek voor een creatieveling die in de praktijk aan haar/zijn skills wil werken.