Online trainen is anders dan online vergaderen

Online Trainen vs Online Vergaderen | UP learning

Stel, je gaat naar de klas voor je biologieles. Vandaag zijn amfibieën het onderwerp. Er hangen posters aan de muur met kikkers en salamanders. De kasten staan vol met verschillende soorten op sterk water en er is zelfs een kikkerpoel aangelegd. De volgende dag heb je een les over insecten. In hetzelfde lokaal hangen nu posters met exotische soorten, zijn de kasten gevuld met opgezette beestjes en is de kikkerpoel veranderd in een klein natuurgebied.

Het kost de docent elke dag veel werk om het lokaal te verbouwen, maar het rendement is hoog omdat er ‘in de context’ wordt geleerd en de leerlingen veel beter betrokken worden bij de les dan vanachter hun tafeltjes. In het echte leven niet te doen. Online kom je een heel eind. Tenminste…

Dit voorbeeld is misschien wat onrealistisch voor klassikale lessen. Maar online kunnen we de context makkelijker aanpassen en hoeven we niet telkens opnieuw het virtuele leslokaal in te richten. Het gevolg: een hoger leerrendement. Dan vind ik het jammer dit nog vaak te zien:

  1. Trainers die elke keer hun ‘virtual classroom’ opnieuw op moeten bouwen. Zelfs als ze steeds eenzelfde training verzorgen. Tijdrovend. En eerlijk gezegd, lijkt het mij ook behoorlijk frustrerend.
  2. Trainers die beperkt worden door de software, waardoor zij gaan zenden in plaats van trainen. Weinig betrokkenheid en interactiviteit leidt tot een laag leerrendement.

Gelukkig is aan beide wat te doen

De gebruikersbehoefte voor een online meeting is anders dan voor een training
Plotseling gingen we van klassikale trainingen naar online in ‘virtual classrooms’. Gelukkig hadden veel organisaties de tools in huis om online te vergaderen. Microsoft Teams en Zoom boden uitkomst. “Dan gaan we die ook voor online trainen gebruiken.”, was een logische gedachte. Maar pas op. Er is een verschil tussen online meetings en virtual classrooms. De gebruikersbehoefte voor leren is heel anders dan dat je online met je collega’s vergadert. Voor een effectieve online training is meer nodig dan wat Powerpoint slides en dat je elkaar kunt zien en horen. Aan Teams en Zoom werden daarom snel wat extra functionaliteit toegevoegd. Maar is dat voldoende voor jou?

Ook meer uit je Virtual Classroom? Hier let je op.

Een Virtual Classroom is meer dan een ‘online meeting’. Dus stel je andere eisen aan de tooling. Wil je de inefficiëntie uit je online trainingen halen en een hoger leereffect bereiken? Zorg dat je de juiste tools in huis hebt. Je kunt hier op letten:

1 Inrichten Virtual Classroom

Kan de trainer vooraf het virtuele klaslokaal of meerdere klaslokalen inrichten en de juiste context creëren? Bij terugkerende en vervolgtrainingen wil de trainer overzicht behouden en geen dubbel werk verrichten

2 Diversiteit aan Content

Kan de trainer gebruikmaken van diverse soorten content zoals powerpoint, video, externe websites, scorm modules etcetera. Al deze content in de gewenste volgorde plaatsen en die eenvoudig aanpassen of extra materiaal er aan toevoegen?

3 Drempels weghalen

Hoeveel ‘gedoe’ kost het trainers en cursisten? Een tool die je vanuit een browser start op je mobiel, laptop en desktop, heeft minder drempels dan dat je eerst verschillende installaties moet doen. Een vlekkeloze leerervaring is belangrijk, ook voor betrokkenheid en motivatie voor de volgende online training.

4 Geïntegreerd in je Learning Management Systeem

Wordt de training vanuit de online leeromgeving aangeroepen? De cursist heeft dan niet het idee wéér een andere tool te moeten gebruiken. Bovendien is het de natuurlijke plek om te leren. Daar is vaak extra materiaal te vinden en vindt de interactie met medecursisten plaats. Daarnaast zorgt een integratie tussen een Virtual Classroom en je Learning Management Systeem dat je trainingen makkelijk kunt plannen en je de gewenste data hebt over de te volgen en gevolgde trainingen (wie heeft wat gedaan, welk resultaat).

5 Een functioneel walhalla

Beschikt de Virtual Classroom over voldoende mogelijkheden: break-out rooms, playlists, whiteboards (die je kunt bewaren), quizzes, chats, screenshare, handopsteken, etc.

6 De trainer heeft de controle

Heeft de trainer de controle over de training? Iemand de ‘stage’ geven, de controle over de microfoons en camera’s van de cursisten hebben, mogelijkheden om de aandacht van de cursisten te monitoren, etcetera. Voor trainers zijn dit handige middelen om de cursisten betrokken te houden.

7 Sharing = Caring

Is je virtuele training klaar? Dan is die nog niet afgelopen. Je wilt opnames makkelijk kunnen delen, terugkijken en beschikbaar maken in je online leeromgeving. Want daar wil je je medewerkers hebben. Ze kunnen terug naar het virtuele klaslokaal, het lesmateriaal vinden en nog vragen aan elkaar en de trainer stellen.

Op zoek naar een Virtual Classroom tool?

Eén van de meest populaire Virtual Classroom tools is BigBlueButton. We adviseren je graag over de mogelijkheden.

Verhoog ook het Leerrendement van je Virtual Classrooms

Haal, zoals de biologie docent die dagelijks zijn leslokaal verbouwt, meer uit je Online Trainingen. Wil je geheel vrijblijvend de mogelijkheden bespreken om de volgende stappen te zetten, neem dan gerust contact op.

Vrijblijvend advies? Doen!

Heb je een vraag? Stel ‘m gerust. We staan graag voor je klaar. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning