Tegelijk online én klassikaal trainen

Hybride Leren | Tegelijk klassikaal en online | Blog | UP learning

Tot voor kort werkte ik als docent in het onderwijs. Toen de scholen werden gesloten, moest ik in no-time me allerlei tools eigen maken om de les volledig online aan te bieden. Op het moment dat ik weer fysiek voor de klas mocht staan, was er nog steeds sprake van veel afwezige leerlingen in de les.

Een deel van mijn leerlingen zat tegenover me in de klas; een ander deel zat (of lag) thuis in quarantaine de les te volgen. Van sommigen had ik geen idee waar ze waren. Dit zorgde voor een hele nieuwe uitdaging. De lessen online boeiend houden was al een behoorlijke klus, maar zowel in het klaslokaal als online deze tieners bij de les houden… wow, daar moest ik echt even over nadenken.

Van offline naar online trainen naar allebei tegelijk

In eerste instantie gaf ik dezelfde klassikale les aan de leerlingen die online meededen. Dit werkte niet ideaal. De online leerlingen haakten af. En als ik de focus legde op de online leerlingen, zorgde dit weer voor rumoer en onrust in het klaslokaal. Dit was nog best een pittige opgave! Later besefte ik me pas dat deze vorm van lesgeven en trainen een naam heeft: Hybrid Learning. Inmiddels heb ik het klaslokaal ingeruild voor de zakelijke markt. Ook hier zie ik de ontwikkeling naar hybride leervormen.

En dan geef je ineens een hybride les

Hybride meetings. Het fenomeen kennen we al van vergaderingen. Het ene groepje zit fysiek bij elkaar, anderen sluiten online aan. Dat bespaart een hoop reistijd. Internationale organisaties weten er alles van. Dit is dus niet een uitdaging specifiek voor het onderwijs. De verwachting is dat ook steeds meer trainingen deze hybride vorm krijgen. Een groepje komt bij elkaar in een lokaal en andere cursisten haken online aan. En dan sta je daar als trainer. Uit ervaring weet ik dat hybride leren iets nieuws van je vraagt. Hoe pak je het aan?

6 Tips voor Hybrid Learning

Lukt het niet om je training klassikaal, via e-Learning of een mix van beide (blended learning) te verzorgen, dan is hybrid learning zeker een optie. Het kan zelfs zo zijn dat in bepaalde situaties je met een hybride leervorm meer impact hebt en het leerrendement groter is. Het onderzoeken waard! Ga je hybride, dan heb je extra voorbereiding nodig. Deze 6 tips helpen je.

Tip 1

Zorg dat iedereen elkaar ziet. Zowel online als offline. Dat kan door iedereen in te laten loggen op de sessie. Ook de fysiek aanwezigen. Zij zetten hun geluid uit. Zo, nu heb je overzicht. Als dit niet kan, richt dan een camera op de zaal en projecteer de online deelnemers op een scherm.

Tip 2

Maak inhoudelijk keuzes ten aanzien van het programma. Hoeveel kan er asynchroon en wat is de toegevoegde waarde van synchroon leren? Oftewel: wat is de ideale blend van je leertraject. Zorg ervoor dat de tijd die deelnemers synchroon met elkaar doorbrengen, van toegevoegde waarde is.

Tip 3

Welke technische hulpmiddelen heb je nodig? Wil je de groep opsplitsen om samen te werken? Als iedereen over een device beschikt en ingelogd is, kun je ook hybride samenwerkingsvormen toepassen. Is dat niet het geval, dan kun je de online deelnemers in groepjes zetten en de offline in andere groepjes.

Wil je een brainstorm houden? Kijk of je een gedeeld whiteboard kunt gebruiken. Hier zijn ook speciale schermen voor, waar live op getekend kan worden en wat direct gedeeld wordt. Dit verhoogt het gevoel van samenzijn. Bedenk goed welke middelen je tot je beschikking hebt.

Tip 4

Het is raadzaam om alle middelen goed uit te testen voordat je ze in (grote) groepen gaat toepassen. Als je weet waar alle knoppen zitten, dan ben je er nog niet. Het is fijn om samen met iemand alles even daadwerkelijk uit te proberen, zodat je weet hoe het overkomt. Ook kom je dan achter eventuele beperkingen of juist handigheden.

Tip 5

Zorg voor een plan B. Er kan altijd iets misgaan. De verbinding is traag of valt helemaal weg. Wat doe je dan? Als je hybride werkt, dan moet je ook op het moment zelf een oplossing kunnen presenteren. Als je van tevoren nadenkt over een back-up dan hoef je niet in paniek te raken als er iets niet werkt, maar pak je gewoon je andere optie erbij. Het is helemaal top als de deelnemers online ook weten wat van ze verwacht wordt als het misgaat en wat ze dan kunnen doen.

Tip 6

Probeer er ook lol in te hebben! Het is voor veel mensen nieuw en spannend, dus het hoeft niet perfect te zijn. Ervaar en leer terwijl je er mee bezig bent. Geniet van het pionieren met de technische mogelijkheden van dit moment. Noteer je eigen bevindingen en die van de cursisten. Zo weet je wat je een volgende keer nog kunt aanpassen. Je zult zien dat het steeds beter wordt.

Welke tool past bij jouw doel?

Er zijn prachtige tools om met elkaar online samen te komen. De accenten verschillen en de voorkeur voor de ene of de andere tool hangt vaak af van wat je persoonlijke wensenlijstje is. Wat bij mij bovenaan staat: geen gedoe en een gebruiksvriendelijke oplossing.

Wat voor mij ook belangrijk is, is interactie en een gevoel van groepsdynamiek. Interactie is makkelijk te faciliteren door quizzes, quick polls, een gedeeld whiteboard en natuurlijk de chat. De fout die ik weleens maakte was even snel een klassikale vraag stellen, die ik niet voorbereid had. De online deelnemende leerlingen konden daar niet makkelijk op reageren. Met een quick poll, bijvoorbeeld een online meerkeuzevraag, kan je de deelnemers hier makkelijk op laten reageren en heb je snel een zichtbaar overzicht van de antwoorden. Zo’n vraag hoef je niet voor te bereiden en kan spontaan toegepast worden.

Vanuit huis deelnemen aan een hybride training

Ook samenwerken in break-out rooms is ideaal. De fysiek aanwezigen kunnen met elkaar samenwerken, maar je kunt ze ook mixen met de online deelnemers. Interactie en samenwerken verhoogt de motivatie en het leerrendement.

Dit allemaal is goed te bereiken met de huidige technologie. Iedereen kan actief deelnemen: online, face2face of een gemixte variant. Je wilt natuurlijk dat de online deelnemers zich net zo betrokken voelen als de offline deelnemers. Ook al liggen ze misschien in hun bed.

Hoe nu verder?

Het afgelopen jaar bracht veel ontwikkelingen in een stroomversnelling. Nu we hebben geproefd van de voordelen van online leren en drempels zijn weggenomen, is de verwachting dat de vraag naar hybride trainen zal toenemen. Ben je een trainer of docent, bereid je dan alvast voor. Onderzoek voor jezelf hoe je het maximale uit deze mix van offline en online trainen kunt halen. Dat is nuttig, wellicht noodzakelijk en ook erg leuk om te doen. Beloofd!

Zet je volgende stappen in Hybrid Learning

Ik kan me voorstellen dat je nog best wat vragen hebt over de meerwaarde van Hybrid Learning boven andere leervormen. Stel ze vooral! Heb je zelf al ervaring? Deel het. Want zo kunnen we van en met elkaar blijven leren. Of volg me op LinkedIn voor meer tips.

Vrijblijvend advies? Doen!

Heb je een vraag? Stel ‘m gerust. We staan graag voor je klaar. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning